Kategoria: Mechanika Motoryzacja

Prace z dziedziny Mechanika Motoryzacja Reklama . Tematy, spisy treści, plany prac. Prace magisterskie, prace licencjackie jako gotowe wzory i przykładowe prace naukowe.

Program dla elementów wykonywanych na obrabiarce CNC

Przez administrator

Wstęp……….3 Rozdział 1 Charakterystyka obrabiarek CNC.       1.1. Czym jest obrabiarka CNC……….4 1.2. Rodzaje obrabiarek CNC……….5 1.2.1. Tokarki CNC……….5 1.2.2. Frezarki CNC……….10 1.2.3. Centra obróbkowe CNC……….12 1.3. Rodzaje narzędzi, magazynów narzędziowych i uchwytów obrabiarek CNC……….14 1.3.1. Rodzaje narzędzi dla obrabiarek CNC……….14 1.3.2. Magazyny narzędziowe i zmieniacze narzędzi dla obrabiarek CNC……….19 1.3.3. Uchwyty w obrabiarkach CNC……….23 Rozdział 2 Materiały stosowane do wytwarzania elementów na obrabiarkach CNC.       2.1. Stale, żeliwa, staliwa……….26 2.2. Stopy aluminium, stopy ultralekkie, mosiądz, brąz……….27 2.3. Drewno tworzywa drzewne i tworzywa sztuczne……….28 Rozdział 3 Rodzaje oprogramowania dla obrabiarek CNC……….29 Rozdział 4 Cel i zakres pracy……….30 Rozdział 5 Dobór najistotniejszych elementów.       5.1. Wybór elementu do wykonania……….31 5.2. Wybór oprogramowania……….32 5.3. Wybór obrabiarki CNC……….34 5.4. Wybór materiału dla wykonania elementu na obrabiarce CNC……….39 Rozdział 6 Tworzenie elementu w oparciu o kod programu.       6.1. Opis programu wykonawczego w mocowaniu pierwszym……….41 6.2. Opis programu wykonawczego w mocowaniu drugim……….47 Podsumowanie……….50 Bibliografia……….51 Spis tabel……….52 Spis rysunków……….53 Spis załączników……….54

Niezawodnosciowego modelu obiektu technicznego

Przez administrator

Wprowadzenie……….. 2 Cel i zakres pracy……….. 5 Rozdział 1. Ogólna postac niezawodnosciowego modelu obiektu technicznego……….. 8 Rozdział 2. Zasady budowy szczególowych postaci niezawodnosciowych modeli obiektów technicznych……….. 12 4.1. Przebieg procesu modelowania……….. 12 4.2. Zasady budowy modelu nominalnego……….. 14 4.3. Zasady budowy modelu matematycznego ………..23 Rozdział 3. Metody badan niezawodnosciowych modeli obiektów technicznych……….. 45 5.1. Podzial metod badan niezawodnosci ………..45 5.2. Analityczne metody badan niezawodnosci ………..47 5.3. Symulacyjne metody badan niezawodnosci ………..51 Rozdział 4. Problemy wspomagania decyzji w procesię projektowania systemów z uwzglednieniem aspektów niezawodnosci……….. 52 6.1. Modelowanie niezawodnosci systemu – przypadek ogólny……….. 53 6.2. Modelowanie niezawodnosci systemu – metody przyblizone ………..57 6.3. Zapewnienie wiarygodnosci danych……….. 57 Rozdział 5. Modele kształtowania niezawodnosci wybranej klasy wyrobów na etapie projektowania i badan ………..60 Rozdział 6. Macierzowe modelowanie niezawodnosci poczatkowej elementów maszyn……….. 72 Rozdział 7. System racjonalnego oddzialywania na niezawodnosc obiektu w fazie jego projektowania ………..83 Rozdział 8. Ocena niezawodnosci urzadzenia w fazie projektowania na przykładzie obrotowej wiertarki elektrycznej ………..89 Podsumowanie ………..102 Bibliografia ………..102

Budowa i dzialanie silników Diesla.

Przez administrator

Wstęp………4 Rozdział 1. Silnik wysokoprezny Diesla………5 1.1. Historia silnika Diesla………5 1.2. Zasada pracy silnika wysokopreznego………7 1.2.1. Przemiany energetyczne w silniku wysokopreznym………7 1.2.1.1. Silnik czterosuwowy………8 1.2.2. Wtrysk paliwa komory spalania………10 1.2.2.1. Opóznienie samozaplonu………11 1.2.2.2. Fazy spalania………14 1.2.2.3. Systemy wtrysku i spalania………14 1.2.3. Doladowanie………18 1.2.3.1. Doladowanie mechaniczne………22 1.2.3.2. Doladowanie turbosprezarka………24 1.2.3.3. Doladowanie dwustopniowe………26 1.2.3.4. Doladowanie Comprex………27 1.2.3.5. Doladowanie dynamiczne………29 1.2.3.6. Granice możliwości doladowania………30 1.2.4. Uklady wspomagania rozruchu………33 1.2.4.1. Swieca zarowa sztabkowa………34 1.2.4.2. Swieca promieniowa………35 1.2.4.3. Sterownik swiec zarowych………36 Rozdział 2. Elektronika w silniku wysokopreznym………37 2.1. Elektonizacja ukladów wtryskowych………37 2.2.Emisja i ekonomika………38 2.3. Elektroniczne sterowanie silnikiem (EDC)………41 2.4. Zasobnikowy uklad wtryskowy Common Rail………44 2.5. Uklad wtryskowy z pompowtryskiwaczami sterowanymi elektronicznie………51 Rozdział 3. Silniki Diesla w samochodach………54 3.1. Silniki Opla Ecotec………54 3.2. Silniki wysokoprezne w małych i duzych Mercedesach………55 3.3. Silniki HDI Peugota i Citroena………56 3.4. Silniki TDI w Audi………8 3.5. Silnik HDI w samochodzie Peugeot 206………60 3.6. Auta klasy………62 3.7. Wysokoprezne kompakty………63 3.8. Auta segmentu B z silnikami wysokopreznymi (Opel Corsa 1.7 DTI, Ford Fiesta 1.8 DI, Renaualt Clio 1.9 DTI, VW Polo 1.4 TDI)………65 3.9. Silniki Diesla w Audo, Mercedesie, Skodzie………67 4. Zanieczyszczenie srodowiska przez silniki wysokoprezne………69 4.1. Nowoczesny sposób oczyszczania spalin w silniku wysokopreznym (filtr czastek stalych koncernu PSA w silniku 2.2 HDI)………69 4.2. Ochrona naturalnego srodowiska w warunkach eksploatacji silników o zaplonie samoczynnym………72 Posumowanie………80 Bibliografia………81

Schemat ukladu kierowniczego

Przez administrator

Rozdział I. Schemat i zadania ukladu kierowniczego………3 Rozdział II. Parametry ustawienia kól kierowanych………5 Rozdział III. Mechanizmy zwrotnicze………8 Rozdział IV. Drazki kierownicze………9 Rozdział V. Zlacza przegubowe………12 Rozdział VI. Mechanizmy kierownicze………17 Rozdział VII. Przekladnie kierownicze………19 Rozdział VIII. Kolo kierownicy………24 Rozdział IX. Uklady kierownicze ze wspomaganiem………27 Rozdział X. Klasyfikacja ukladów kierowniczych z urzadzeniami wspomagajacymi……… 30 Rozdział XI. Pneumatyczne mechanizmy kierownicze………32 Rozdział XII. Specjalne uklady kierownicze……… 33 Rozdział XIII. Typowe niedomagania ukladów kierowniczych………37

Nowoczesny uklady wtrysku ON

Przez administrator

Rozdział 1. Rys historyczny……..4 Rozdział 2. Tworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej w silnikach ZS……..6 2.1. Fazy spalania 2.2. Komory spalania silników ZS 2.3. Synchronizacja procesów spalania Rozdział 3. Elementy instalacji zasilania w silnikach ZS………..10 3.1. Uklady podajace 3.2. Uklady wtryskowe 3.2.1.Uklad wtryskowy z pompa szeregowa 3.2.2. Rozdzielaczowe pompy wtryskowe 3.3. Przewody wtryskowe 3.4. Wtryskiwacze Rozdział 4. Modyfikacje konstrukcji i wyposazenia silników ZS………..32 4.1.Pompowtryskiwacze 4.2. Rozdzielaczowe pompy wtryskowe 4.3. Silniki z wtryskiem bezposrednim Rozdział 5. Budowa i zasada działania systemu common rail……….37 5.1. Przyklady silników wyposazonych w nowoczesne uklady wtryskowe 5.2.Rozwiazania konstrukcyjne ukladów common rail 5.2.1. Mercedes – Benz (CDI) 5.2.2. Fiat (JTD) 5.2.3. Fiat (Multijet) 5.2.4. Peugeot – Citroen (HDI) 5.2.5. BMW (Td4) Wnioski……….47 Literatura.

Projekt silnika spalinowego z przeznaczeniem do napedu ciagnika rolniczego

Przez administrator

Wstęp……..2 Rozdział 1. Obliczenia cieplne silnika…………5 1. Obliczenie obiegu porównawczego tlokowego silnika spalinowego 2. Tabela obiegu silnika (Wibe ZS) 3. Wykresy 4. Wymiary glówne silnika Rozdział 2. Uklad tlokowo – korbowodowy……….15 1. Tlok 2. Korbowód. 3. Kinematyka i dynamika walu korbowego 4. Wal korbowy 5. Kolo zamachowe Rozdział 3. Glowica……….60 Rozdział 4. Uklad rozrzadu………..62 1. Dobór kól wspólpracujacych wal – rozrzad – pompa wtryskowa 2. Obliczenia krzywki harmonicznej dla zaworu dolotowego 3. Obliczenia krzywki harmonicznej dla zaworu wylotowego 4. Obliczenia zaworu dolotowego 5. Sprezyna zaworowa Rozdział 5. Uklad olejenia………75 Rozdział 6. Uklad chlodzenia………..83 Osprzet silnika Literatura………..95

Silniki o zaplonie samoczynnym w samochodach osobowych z wtryskiem bezposrednim

Przez administrator

Wstęp Rozdział 1. Silniki o zaplonie samoczynnym 1.1 Wiadomosci ogólne 1.2 Specyfika pracy silników ZS Rozdział 2. Rozruch silników o zaplonie samoczynnym 2.1 Wiadomosci ogólne 2.2 Istota tworzenia mieszaniny palnej i spalania w silnikach ZS 2.2.1 Paliwa do silników o zaplonie samoczynnym 2.2.1.1 Wlasciwosci paliw 2.2.1.2 Dobór paliw do silników o zaplonie samoczynnym 2.2.1.3. Dodatki uszlachetniajace do olejów napedowych 2.2.2 Wtrysk paliwa i tworzenie mieszaniny palnej 2.2.2.1 Ogólne warunki tworzenia mieszaniny palnej 2.2.2.2 Przebieg tloczenia i przebieg wtrysku paliwa 2.2.2.3 Ksztalt i budowa strumienia paliwa 2.2.2.4 Wpływ czynników konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na rozpylanie paliwa 2.2.3 Zawirowanie powietrza a ksztalt komory spalania 2.2.3.1 Informacje ogólne 2.2.3.2 Komory z wtryskiem bezposrednim 2.2.3.3 Porównanie wlasnosci komór spalania w zastosowaniu do silników o róznym przeznaczeniu 2.3 Opory ruchu silnika w czasię trwania rozruchu 2.3.1 Kryteria rozruchu silników z zaplonem samoczynnym 2.3.2 Opory ruchu silnika 2.3.3 Sposoby zmniejszenia wartosci momentu oporowego 2.4 Czynniki wpływajace na rozruch silników o zaplonie samoczynnym 2.4.1 Czynniki konstrukcyjne 2.4.1.1 Konstrukcja komory spalania 2.4.1.2 Stopien sprezania 2.4.1.3 Fazy rozrzadu 2.4.1.4 Dawkowanie pompy wtryskowej 2.4.1.5 Przelozenie miedzy zebnikiem rozrusznika a kolem zamachowym 2.4.1.6 Liczba cylindrów 2.4.2 Czynniki eksploatacyjne 2.4.2.1 Predkosc obrotowa 2.4.2.2 Kat wyprzedzenia wtrysku 2.4.2.3 Rozpylenie paliwa 2.4.3 Doladowanie silnika 2.4.3.1 Uwagi wstepne 2.4.3.2 Wpływ doladowania na prace silnika o zaplonie samoczynnym 2.4.3.3 Sposoby doladowania 2.4.3.3.1 Doladowanie mechaniczne 2.4.3.3.2 Doladowanie zespolem sprezarkowym 2.5 Urzadzenia i srodki ulatwiajace rozruch 2.5.1 Uwagi wstepne 2.5.2 Wzbogacacze dawki rozruchowej 2.5.3 Podgrzewacze rozruchowe 2.5.4 Swiece zarowe 2.5.5 Swiece plomienne 2.5.6 Plyny rozruchowe 2.5.7 Podgrzewacze silników 2.6 Wpływ stanu technicznego silnika na jego rozruch Podsumowanie Literatura

Uklady hamulcowe pojazdów samochodowych

Przez administrator

Wstęp……….3 Rys historyczny rozwoju pojazdów samochodowych Rozdział 1. Warsztatowe urzadzenia specjalne na stanowisku kontroli i naprawy ukladów hamulcowych:……….4 a) stanowisko kanalowe lub podnosnikowe; b) urzadzenie do kontroli i uzupelniania cisnienia powietrza w ogumieniu; c) urzadzenie rolkowe do pomiaru sil hamowania samochodów; d) dynamometr o zakresię pomiarowym 0.5 kN; e) opóznieniomierz; f) dociazniki; Rozdział 2. Rodzaje hamulców w zaleznosci od ich rodzaju i budowy……….13 a) szczekowe b) tasmowe c) tarczowe d) mechaniczne e) hydrauliczne f) powietrzne g) o dzialaniu jednorazowym h) o dzialaniu ciaglym i) o dzialaniu postojowym Rozdział 3. Kontrola stanu technicznego ukladów hamulcowych……….14 a) hydraulicznych b) powietrznych c) mechanicznych Sprawdzenie szczelnosci i stanu przewodów hamulcowych……….21 Sprawdzenie plynu hamulcowego w zbiorniczku………. Sprawdzenie polaczen ciegiel hamulca recznego………. . Sprawdzenie szczek hamulcowych………. Rozdział 4. Wielkosci charakteryzujace hamowanie samochodu……….22 a) sila hamowania b) droga hamowania c) praca hamowania d) opóznienie hamowania Rozdział 5. Warunki prawidlowo przeprowadzonych badan ukladów hamulcowych (Próby drogowe hamulców)……….25 Rozdział 6. Prawidlowo dzialajacy hamulec powinien spelniac warunki……….26 Rozdział 7.Przepisy bezpieczenstwa i higieny pracy obowiazujace na stanowisku kontroli stanu technicznego ukladów hamulcowych……….27 Wnioski……….28 Literatura Uwaga: Brak przypisów.

Polityka personalna wobec młodzieży w przedsiębiorstwie

Przez administrator

Rozdział I 1. Uzasadnienie wyboru tematu. 2. Polityka personalna. 2.1. Polityka kadrowa. 3. Analiza porównawcza terminów: kierowanie ,autorytet, sterowanie, przywództwo. 3.1. Proces kierowania i jego podstawowe funkcje. 3.2. Funkcje i role kierownicze. 4. Koncepcje polityki personalnej wedlug glównych teoretyków organizacji i zarządzania. 5. Polityka personalna wobec młodzieży w świetle transformacji ustrojowej. 5.1. Zarządzanie zasobami ludzkimi w minionym okresie. 5.2. Sposób zarządzania zasobami ludzkimi w gospodarce rynkowej. 5.3. Zmiany na rynku pracy i w sferze zatrudnienia. 5.3.1. Rynek pracy w gospodarce centralnie planowanej 5.3.2. Rynek pracy w gospodarce rynkowej 5.3.2.1. System rekrutacji pracowników 5.3.2.2. System motywacyjny 5.3.2.3. System oceniania pracowników 5.3.2.4. Nowe spojrzenie na wartosciowanie pracy 5.3.2.5. System doskonalenia i rozwoju pracowników Rozdział II. Polityka personalna wobec młodzieży w badaniach wlasnych. 1. Zalozenia badawcze. 2. Charakterystyka badanego zakladu. 3. Tlo badawcze. 4. Wyniki przeprowadzonych badan. 4.1. Interpretacja wyników. 4.2. Mlodziez na rynku pracy. 4.3. Spojrzenie na przelozonych.; 4.4. Mobilnosc mlodego pracownika. 5. Podsumowanie. Bibliografia

Przeglad metod i urzadzen do diagnostyki silnika o zaplonie iskrowym

Przez administrator

Wstęp Rozdział 1. Diagnozowanie przestrzeni roboczej 1.1 Zakres diagnozowania 1.2 Parametry diagnostyczne i kryteria oceny stanu technicznego 1.2.1 Informacje wstepne 1.2.2 Cisnienie sprezania 1.2.2.1 Temperatura silnika w czasię pomiaru 1.2.2.2 Luz zaworowy 1.2.2.3 Cisnienie otoczenia 1.2.2.4 Stopien otwarcia przepustnicy 1.2.2.5 Predkosc obrotowa walu korbowego 1.2.3 Spadek cisnienia powietrza doprowadzonego do cylindra 1.2.3.1 Polozenie tloka w cylindrze w trakcie próby 1.2.3.2 Stan cieplny silnika 1.2.4 Podcisnienie ladunku w rurze dolotowej cylindra 1.2.5 Ilosc i cisnienie spalin w skrzyni korbowej 1.2.6 Spadek napiecia w ogniwach akumulatora lub pobór pradu przez rozrusznik podczas uruchamiania silnika 1.3 Metody diagnozowania 1.3.1 Cisnienie sprezania 1.3.2 Spadek cisnienia powietrza doprowadzonego do cylindra 1.3.3 Podcisnienie ladunku w rurze dolotowej cylindra 1.3.3.1 Próba podstawowa 1.3.3.2 Próby dodatkowe 1.3.4 Ilosc i cisnienie spalin w skrzyni korbowej 1.4 Przyrzady diagnostyczne 1.4.1 Cisnienie sprezania 1.4.1.1 Sterowany próbnik cisnienia sprezania SPCS – 50 1.4.2 Spadek cisnienia powietrza doprowadzonego do cylindra 1.4.3 Podcisnienie ladunku w rurze dolotowej cylindra 1.4.3.1 Próbnik cisnienia i podcisnienia TS 1030 1.4.4 Ilosc i cisnienie spalin w skrzyni korbowej Rozdział 2. Diagnozowanie ukladów silnika 2.1 Informacje wstepne 2.2 Zakres diagnozowania 2.3 Parametry diagnostyczne i kryteria oceny stanu technicznego 2.3.1 Diagnozowanie ukladu rozrzadu 2.3.2 Diagnozowanie ukladu chlodzenia 2.3.3 Diagnozowanie ukladu smarowania 2.4 Metody diagnozowania 2.4.1 Informacje ogólne 2.4.2 Diagnozowanie ukladu rozrzadu 2.4.3 Diagnozowanie ukladu chlodzenia 2.4.4 Diagnozowanie ukladu smarowania 2.5 Przyrzady diagnostyczne 2.5.1 Informacje ogólne 2.5.2 Przyrzad PSC 101 do kontroli szczelnosci ukladu chlodzenia 2.5.3 Urzadzenie do sprawdzania szczelnosci chlodnic 2.5.4 Urzadzenie do sprawdzania pokrywy wlewu chlodnicy 2.5.5 Stanowisko do badania pompy cieczy chlodzacej 2.5.6 Przyrzad do kontroli działania termostatu 2.5.7 Przyrzad do pomiaru cisnienia oleju w silniku 2.5.8 Przyrzad do kontroli i regulacji zaworów ukladu smarowania 2.5.9 Wiskozymetr 2.5.10 Stanowisko do badania pomp oleju Rozdział 3. Diagnozowanie ukladu zaplonowego 3.1 Zakres diagnozowania 3.2 Ocena stanu technicznego ukladu 3.2.1 Ogledziny zewnetrzne elementów ukladu zaplonowego 3.2.2 Próba działania ukladu 3.2.2.1 Kontrola latwosci rozruchu 3.2.2.2 Kontrola równomiernosci biegu 3.2.2.3 Kontrola działania silnika przy naglym przyspieszeniu i zwalnianiu 3.2.3 Sprawdzenie ciaglosci obwodu pierwotnego, pomiary wartosci spadków napiec 3.2.3.1 Sprawdzenie ciaglosci obwodu pierwotnego 3.2.3.2 Pomiar spadków napiec 3.2.4 Badanie cewki zaplonowej 3.2.4.1 Sprawdzanie cewki bez przyrzadów 3.2.4.2 Sprawdzenie rezystancji uzwojen cewki 3.2.4.3 Sprawdzenie wyladowan iskrowych (dlugosc iskry) 3.2.5 Badanie aparatu zaplonowego 3.2.5.1 Sprawdzenie stanu technicznego przerywacza 3.2.5.2 Organoleptyczna ocena przerywacza 3.2.5.3 Pomiar odstepu miedzy stykami przerywacza i kata zwarcia 3.2.5.4 Pomiar sily sprezyny dociskajacej styki 3.2.5.5 Badanie kondensatora 3.2.5.6 Badanie rozdzielacza zaplonu 3.2.5.7 Sprawdzenie i ustawienie wyprzedzenia zaplonu 3.2.5.8 Sprawdzenie działania odsrodkowego regulatora wyprzedzenia zaplonu 3.2.5.9 Sprawdzenie działania podcisnieniowego regulatora wyprzedzenia zaplonu 3.2.6 Sprawdzenie swiecy zaplonowej 3.2.6.1 Ogledziny swiecy 3.2.6.2 Kontrola i regulacja odstepu miedzy elektrodami swiecy 3.2.6.3 Lokalizacja niezdatnej swiecy zaplonowej 3.2.6.4 Kontrola swiecy za pomoca przyrzadów 3.2.7 Oscyloskopowe badanie ukladu zaplonowego 3.3 Przyrzady diagnostyczne do diagnozowania ukladu Zaplonowego 3.3.1 Lampy stroboskopowe 3.3.2 Kasety probiercze KP-6/24 i KPE-6/24 3.3.3 Kasety probiercze K-1 i K-1A 3.3.4 Próbniki kondensatorów 3.3.5 Inne urzadzenia do sprawdzania zaplonu 3.3.6 Uniwersalne testery i diagnoskopy Podsumowanie Literatura

Praca mechaniczna obrabiarek. Mechanizmy do sterowania praca obrabiarek

Przez administrator

Wstęp – cel pracy dyplomowej 1. Czesc teoretyczna pracy 1.1. Historyczny rozwój obrabiarek na swiecie i w Polsce 1.2. Wiadomosci ogólne o obrabiarkach 1.2.1.Definicja podzialu oraz znaczenie obrabiarek 2. Sterowanie praca obrabiarek 2.1. Wiadomosci ogólne 2.2. Sterowanie skrzynek przekladniowych 2.3. Sterowanie przebiegiem pracy obrabiarek 2.3.1.Uwagi wstepne i klasyfikacja sterowania przebiegiem pracy obrabiarek 2.3.2.Sterowanie reczne i pólautomatyczne 2.3.3.Sterowanie krzywkowe 2.3.4.Sterowanie zderzakowe 2.3.5.Sterowanie kopiowe 3. Sterowanie numeryczne 3.1. Wiadomosci wstepne 3.1.1.Uklady sterowania NC i CNC 3.1.2.Podstawowe struktury ukladów sterowania numerycznego 3.1.3.Wazniejsze elementy i zespoly ukladu sterowania numerycznego 3.1.4.Przygotowanie programów obróbki dla obrabiarek sterowanych numerycznie 3.1.5.Techniczno – ekonomiczne warunki stosowania obrabiarek sterowanych numerycznie 4. Mechanizmy do sterowania praca obrabiarek 4.1. Wiadomosci ogólne 4.2. Skrzynki predkosci 4.2.1.Wiadomosci wstepne 4.2.2.Przekladnie zebate skrzynek predkosci 4.2.3.Zasady projektowania stopniowych skrzynek predkosci 4.2.4.Wykresy przelozen 4.2.5.Napedy bezstopniowe 4.2.6.Przekladnie pasowe 4.3. Skrzynki posuwów 4.3.1.Wiadomosci wstepne 4.3.2.Przekladnie zebate skrzynek posuwów 4.4. Skrzynki gwintowe 4.4.1.Wiadomosci wstepne 4.4.2.Przekladnie stosowane w skrzynkach gwintowych 4.4.3.Uniwersalne skrzynki gwintowe 4.5. Przekladnie gwintowe 4.5.1.Wiadomosci wstepne 4.5.2.Odmiany przekladni i zespoly kól zmianowych 4.5.3.Dobór kól zmianowych – metody doboru kól zmianowych 4.6. Nawrotnice i mechanizmy ruchów prostoliniowych 4.6.1.Wiadomosci wstepne 4.6.2.Nawrotnice 4.6.3.Przekladnie srubowe 4.6.4.Przekladnine zebatkowe 4.6.5.Mechanizmy maltanskie i zapadkowe 4.6.6.Mechanizmy korbowe i jarzmowe 5. Czesc praktyczna pracy dyplomowej 5.1. Opis wykonanego modelu 5.2. Rysunek konstrukcyjny modelu 6. Mechanizmy krzywkowe: wiadomosci ogólne 6.1. Zastosowanie mechanizmów krzywkowych i ich krótka charakterystyka 6.2.1.Opis działania mechanizmów krzywkowych 6.3. Wybór obiektu sterowania 7. Dokumentacja konstrukcyjna 7.1. Rysunek zlozeniowy 7.2. Rysunki wykonawcze elementów Instrukcja obslugi Wykaz literatury

Wpływ ustawienia kata wyprzedzenia zaplonu na rozrzuty w przebiegach cisnien czterosuwowego silnika spalinowego

Przez administrator

Wykaz wazniejszych oznaczen. Wstęp……….. 4 Rozdział I. Niepowtarzalnosc kolejnych cykli pracy w silniku o zaplonie iskrowym. 1. Wprowadzenie……….. 6 2. Wskazniki zalezne od cisnienia w komorze spalania ……….. 6 3. Przyczyny powstawania niepowtarzalnosci kolejnych cykli pracy silnika 7 4. Metody zmniejszania niepowtarzalnosci kolejnych cykli pracy silnika……….. 7 5. Kryterium oceny niepowtarzalnosci kolejnych cykli pracy silnika……….. 8 Rozdział II. Pomiar cisnien szybkozmiennych, indykowanie silnika.9 1. Wprowadzenie……….. 9 2. Rodzaje indykatorów……….. 10 3. Aparatura badawcza……….. 12 4. Elementy ukladu pomiarowego……….. 14 4.1. Przetworniki cisnien……….. 14 4.2. Znaczniki kata obrotu walu i przetworniki polozenia tloka……….. 17 4.3. Wzmacniacze……….. 19 4.4. Rejestratory i analizatory przebiegów……….. 19 5. Rodzaje wykresów indykatorowych……….. 22 Rozdział III. Mechanizmy powstawania zwiazków toksycznych i czastek stalych w silnikach spalinowych o ZI oraz ich kontrola. 1. Mechanizmy powstawania CH, CO, NOx i czastek stalych……….. 26 2. Kontrola powstawania zwiazków toksycznych w cylindrze silnika……….. 28 Rozdział IV Uklady zaplonowe bezstykowe.31 1. Wstęp……….. 31 2. Bezstykowe uklady zaplonowe……….. 31 2.1. Czujniki hallotronowe……….. 32 Rozdział V Badania hamowniane. 1. Cel, zakres i przedmiot pracy……….. 35 2. Plan pracy i zakres badan……….. 36 3. Stanowisko badawcze……….. 36 3.1. Stanowisko silnikowe – informacje ogólne……….. 36 3.2. Charakterystyka badanego silnika……….. 38 3.3.System do pomiaru parametrów szybkozmiennych w zastosowaniu do silnika o ZI……….. 39 3.4. Sterowanie momentem i predkoscia obrotowa silnika……….. 45 3.5. Analiza składników toksycznych i wyznaczanie wspólczynnika nadmiaru powietrza ?………..46 Rozdział VI. Wyniki badan i analiza. 1. Badanie wpływu kata wyprzedzenia zaplonu na niepowtarzalnosc kolejnych cykli pracy silnika. 1.1. Okreslenie zaleznosci niepowtarzalnosci cisnien maksymalnych obiegu pracy COVPmax od wspólczynnika nadmiaru powietrza ??oraz kata wyprzedzenia zaplonu……….. 52 1.2. Okreslenie zaleznosci niepowtarzalnosci srednich cisnien indykowanych COVpi od wspólczynnika nadmiaru powietrza ??oraz kata wyprzedzenia zaplonu……….. 55 1.3. Analiza wykresów indykatorowych otrzymanych na podstawie badan……….. 58 1.4. Histogramy srednich i maksymalnych cisnien indykowanych……….. 68 1.5. Okreslenie zaleznosci momentów zredukowanych Mor od kata wyprzedzenia zaplonu……….. 1.6. Okreslenie zaleznosci zredukowanej mocy efektywnej od wspólczynnika nadmiaru powietrza ?……….. 77 1.7. Emisja podstawowych składników toksycznych……….. 78 Podsumowanie i wnioski……….. 81 Literatura……….. 82 Zalaczniki……….. 83

Nowoczesne uklady wspomagania biegów

Przez administrator

Wstęp ………..3. Rozdział 1. Mechaniczne skrzynie przekladniowe stosowane w ukladach naedowych pojazdów. 1.1. Skrzynia biegów ………..5. 1.2. Zadania stawiane skrzyniom biegów ………..5. 1.3. Sposoby zmian przelozen w skrzyniach biegów ………..5. 1.4. Sterowanie skrzynia biegów ………..6. 1.5. Dzialanie czterobiegowej skrzyni biegów z przesuwanymi kolami zebatymi ………..7. 1.6. Skrzynie przekladniowe samochodów ciezarowych duzej ladownosci ………..11 1.6.1. Skrzynie biegów ZF ECOSPLIT ………..12. 1.6.2. Skrzynie biegów MERCEDES BENZ ………..18. 1.6.3. Skrzynie biegów RENAULT B9, B18. ………..21. 1.7. Skrzynie biegów EATON (seria S) RTS/RTSO-12316A/RTS/RTSO-17316A………..25. 1.7.1. Skrzynie biegów EATON TWIN SPLITER TS/TSO. ……….. 28. 1.7.2. Przelaczanie biegów w skrzyniach DAF 95XF 8S i 16S ………..30. 1.7.3. Skrzynie biegów DAF 85 CF TS/TSO 12612 z podwójnym zespolem zmiany rozpietosci przelozen ………..31. Rozdział 2. Uklady sterowania skrzynia przekladniowa wybranch producentów 2.1. Uklad automatycznego sterowania biegówOpitruise-SCANIA. ………..32. 2.2. Uklad automatycznego sterowania biegów Geatronic-VOLVO. ………..37. 2.3. Uklad automatycznego sterowania biegów Telligent-MERCEDES. 38. 2.4. Uklad automatycznego sterowania biegów TipMatic-MAN. ………..42. Rozdział 3.Tendencje w rozwoju ukladów sterowania skrzyniami przekladniowymi ………..46. Zakończenie ………..54. Bibliografia ………..56.

Budowa, zasada działania i diagnostyka ukladów hamulcowych samochodów ciezarowych

Przez administrator

Wstęp Rozdział 1. Budowa i zasada działania ukladów hamulcowych samochodów ciezarowych 1.1 Zakres stosowania instalacji powietrznych w pojazdach 1.2 Powietrzny uklad hamulcowy samochodu 1.3 Obwody powietrznych ukladów hamulcowych 1.3.1 Obwód zasilania sprezonym powietrzem 1.3.2 Obwód hamulca roboczego 1.3.3 Obwód hamulca awaryjnego 1.3.4 Hamulec postojowy 1.3.5 Obwód hamulca przyczepy 1.3.6 Dodatkowy obwód systemu powietrznego 1.3.7 Hamulce i urzadzenia przeciwblokujace 1.4 Pneumatyczne mechanizmy uruchamiajace hamulce 1.4.1 Analiza konstrukcyjna pneumatycznych mechanizmów uruchamiajacych hamulce 1.4.1.1 Sprezarki i zbiorniki sprezonego powietrza 1.4.1.2 Zawory sterujace 1.4.1.3 Pneumatyczne silowniki hamulcowe 1.4.1.4 Powietrzna instalacja hamulcowa przyczep 1.5 Hydropneumatyczny mechanizm uruchamiajacy hamulce 1.6 Mechaniczne uruchamianie hamulców 1.6.1 Hydrauliczne mechanizmy uruchamiajace 1.6.2 Wieloobwodowe hydrauliczne mechanizmy uruchamiajace hamulce 1.6.3 Urzadzenia wspomagajace hydrauliczne mechanizmy uruchamiajace Rozdział 2. Wymagania eksploatacyjne i zakres diagnozowania ukladów hamulcowych samochodów ciezarowych 2.1 Wymagania eksploatacyjne 2.2 Zakres diagnozowania Rozdział 3. Parametry diagnostyczne i kryteria oceny stanu technicznego 3.1 Parametry dotyczace powietrznych ukladów przenoszacych 3.1.1 Cisnienie i szczelnosc ukladu przenoszacego 3.1.2 Czas reakcji hamulców 3.2 Parametry charakteryzujace stan mechanizmów hamulcowych 3.3 Parametry oceny skutecznosci działania hamulców 3.3.1 Opóznienie hamowania 3.3.2 Calkowita sila hamowania 3.4 Parametry dotyczace zespolów powietrznych Rozdział 4 Metody diagnozowania 4.1 Wprowadzenie 4.2 Diagnozowanie wstepne 4.3 Badania ukladu metodami stacjonarnymi 4.3.1 Badania diagnostyczne instalacji powietrznej 4.3.1.1 Statyczne badania diagnostyczne powietrznych ukladów przenoszacych 4.3.1.2 Pomiary czasu reakcji hamulców 4.3.1.3 Sprawdzenie wydatku sprezarki zamontowanej w pojezdzie 4.3.2 Badania diagnostyczne zespolów powietrznych 4.3.3 Ocena skutecznosci działania ukladu przez pomiar sil hamowania 4.3.4 Sprawdzenie urzadzenia przeciwblokujacego 4.4 Metody trakcyjne oceny skutecznosci działania hamulców Rozdział 5. Urzadzenia diagnostyczne 5.1 Wprowadzenie 5.2 Przyrzady do diagnozowania wstepnego 5.3 Urzadzenia do diagnozowania ukladu w warunkach stacjonarnych 5.3.1 Przyrzady do badania instalacji powietrznej 5.3.1.1 Manometryczne zestawy diagnostyczne (przenosne) 5.3.1.2 Przyrzady do badania czasu reakcji hamulców 5.3.2 Uniwersalne stanowiska do badan zespolów 5.3.2.1 Stanowiska do badan sprezarek 5.3.2.2 Uniwersalne stanowiska do badan zespolów powietrznych 5.3.3 Przyrzady do sprawdzania ukladów przeciwblokujacych 5.3.4 Urzadzenia do pomiaru sil hamowania 5.3.4.1 Urzadzenia rolkowe z hydraulicznym ukladem pomiarowym 5.3.4.2 Metodyka badania ukladu hamulcowego 5.3.4.3 Urzadzenia rolkowe z elektronicznym ukladem pomiarowym 5.4 Przyrzady do badan trakcyjnych hamulców 5.4.1 „Piate kolo” 5.4.2 Opóznieniomierze Podsumowanie Bibliografia

Budowa i zasada działania instalacji hamulcowej samochodu sterowanej powietrznie

Przez administrator

Wprowadzenie Pneumatyczne mechanizmy uruchamiajace hamulce 1.1 Analiza konstrukcyjna pneumatycznych mechanizmów uruchamiajacych hamulce 1.1.1 Sprezarki i zbiorniki sprezonego powietrza 1.1.2 Zawory sterujace 1.1.3 Pneumatyczne silowniki hamulcowe 1.1.4 Powietrzna instalacja hamulcowa przyczep 1.2 Hydropneumatyczny mechanizm uruchamiajacy hamulce 1.3 Mechaniczne uruchamianie hamulców 1.3.1 Hydrauliczne mechanizmy uruchamiajace 1.3.2 Wieloobwodowe hydrauliczne mechanizmy uruchamiajace hamulce 1.3.3 Urzadzenia wspomagajace hydrauliczne mechanizmy uruchamiajace Podsumowanie Bibliografia

Budowa i zasada działania mechanizmów uruchamiajacych hamulce.

Przez administrator

1. Wstęp 2. Zadania mechanizmów uruchamiajacych hamulce 3. Mechaniczne uruchamianie hamulców 4. Hydrauliczne uruchamianie hamulców 5. Urzadzenia wspomagajace hydrauliczne uruchamianie hamulców 6. Pneumatyczne mechanizmy uruchamiania hamulców 6.1 Analiza konstrukcyjna pneumatycznych obwodów uruchamiania hamulców 6.1.1 Sprezarki i zbiorniki sprezonego powietrza 6.1.2 Zawory sterujace 6.1.3 Pneumatyczne silowniki hamulcowe 7. Powietrzna instalacja hamulcowa przyczep 8. Hydropneumatyczny mechanizm uruchamiajacy hamulce 9. Funkcje najwazniejszych elementów powietrznego ukladu hamulcowego 9.1 Osuszanie i filtrowanie powietrza 9.2 Zawór zabezpieczajacy 9.3 Ochrona przed korozja 9.4 Regulacja sily hamowania w zaleznosci od obciazenia 10. Zunifikowana instalacja hamulcowa – wymagania stawiane obwodom ukladów hamulcowych 10.1 Obwód zasilania energia 10.2 Obwód hamulca zasadniczego 10.3 Obwód hamowania przyczepy w ciagniku samochodowym 10.4 Obwód hamulca pomocniczego 10.5 Obwód hamulca postojowego 11. Podsumowanie 12. Literatura

Budowa akumulatorowego ukladu zaplonowego samochodów

Przez administrator

Wstęp Rozdział 1. Informacje ogólne Rozdział 2. Budowa akumulatorowego ukladu zaplonowego samochodów 2.1 Akumulator 2.2 Budowa cewki zaplonowej 2.3 Aparat zaplonowy 2.3.1 Przerywacz pradu w obwodzie niskiego napiecia 2.3.2 Kondensator 2.3.3 Rozdzielacz zaplonu 2.3.4 Regulatory wyprzedzenia zaplonu 2.3.4.1 Odsrodkowy regulator kata wyprzedzenia zaplonu 2.3.4.2 Podcisnieniowy regulator kata wyprzedzenia zaplonu 2.3.5 Korektor oktanowy 2.4 Swiece zaplonowe 2.4.1 Wartość cieplna swiecy 2.4.2 Wyglad swiecy zaplonowej 2.4.3 Oznaczenia swiec zaplonowych Rozdział 3 Teoria ukladu zaplonowego Rozdział 4. Wpływ parametrów obwodu pierwotnego na wartość napiecia wtórnego Rozdziały 5 Diagnozowanie ukladu zaplonowego 5.1 Zakres diagnozowania 5.2 Ocena stanu technicznego ukladu 5.2.1 Ogledziny zewnetrzne elementów ukladu zaplonowego 5.2.2 Próba działania ukladu zaplonowego 5.2.2.1 Kontrola latwosci rozruchu 5.2.2.2 Kontrola równomiernosci biegu 5.2.2.3 Kontrola działania silnika przy naglym przyspieszeniu i zwalnianiu 5.2.3 Sprawdzenie ciaglosci obwodu pierwotnego, pomiary wartosci spadków napiec 5.2.3.1 Sprawdzenie ciaglosci obwodu pierwotnego 5.2.3.2 Pomiar spadków napiec 5.2.4 Badanie cewki zaplonowej 5.2.4.1 Sprawdzenie cewki bez przyrzadów 5.2.4.2 Sprawdzenie rezystancji uzwojen cewki 5.2.4.3 Sprawdzenie wyladowan iskrowych (dlugosci iskry) 5.2.5 Badanie aparatu zaplonowego 5.2.5.1 Sprawdzenie stanu technicznego przerywacza 5.2.5.2 Organoleptyczna ocena przerywacza 5.2.5.3 Pomiar odstepu miedzy stykami przerywacza i kata zwarcia 5.2.5.4 Pomiar sily sprezyny dociskajacej styki 5.2.5.5 Badanie kondensatora 5.2.5.6 Badanie rozdzielacza zaplonu 5.2.5.7 Sprawdzenie i ustawienie wyprzedzenia zaplonu 5.2.5.8 Sprawdzenie działania odsrodkowego regulatora wyprzedzenia zaplonu 5.2.5.9 Sprawdzenie działania podcisnieniowego regulatora wyprzedzenia zaplonu 5.2.6 Sprawdzenie swiecy zaplonowej 5.2.6.1 Ogledziny swiecy 5.2.6.2 Kontrola i regulacja odstepu miedzy elektrodami swiecy 5.2.6.3 Lokalizacja niezdatnej swiecy zaplonowej 5.2.6.4 Kontrola swiecy za pomoca przyrzadów 5.2.7 Oscyloskopowe badanie ukladu zaplonowego 5.3 Przyrzady diagnostyczne 5.3.1 Lampy stroboskopowe 5.3.2 Kasety probiercze KP – 6/24 i KPE – 6/24 5.3.3 Kasety probiercze K – 1 i K – 1A 5.3.4 Próbniki kondensatorów 5.3.5 Inne urzadzenia do sprawdzania zaplonu 5.3.6 Uniwersalne testery i diagnoskopy (zestawy diagnostyczne) Podsumowanie Literatura

Przeglad urzadzen do diagnostyki samochodów ciezarowych.

Przez administrator

Wstęp Rozdział 1. Przyrzady i stanowiska do badan diagnostycznych 1.1. Przeglad urzadzen do diagnostyki samochodów ciezarowych 1.1.1. Urzadzenia do diagnostyki kól jezdnych 1.1.2. Urzadzenia do diagnostyki zawieszenia 1.1.3. Urzadzenia do diagnostyki ukladu kierowniczego 1.1.4. Urzadzenia do diagnostyki ukladu hamulcowego 1.1.5. Urzadzenia do badania stopnia toksycznosci spalin 1.1.6. Urzadzenia do badania zadymienia spalin 1.1.7. Urzadzenia do diagnostyki oswietlenia zewnetrznego pojazdu 1.1.8. Inne urzadzenia bedace na wyposazeniu stacji diagnostycznych 1.1.8.1. Przyrzad do diagnozowania ukladów hydraulicznych USDH-3A 1.1.8.2. Automatyczny przyrzad do pomiaru i regulacji cisnienia powietrza w ogumieniu kól PA-10K 1.1.8.3. Miernik poziomu dzwieku AS-120 Rozdział 2. Zintegrowane stanowiska do diagnostyki samochodów – linie diagnostyczne 2.1. Linie do diagnozowania samochodów 2.2. Tendencje rozwojowe linii diagnostycznych 2.3. Potokowy system badan samochodów 2.4 Nowosci w diagnostyce samochodowej Rozdział 3. Rodzaje i wyposazenie stacji kontroli pojazdów 3.1. System badan technicznych pojazdów 3.2. Rodzaje badan technicznych pojazdów 3.3. Rodzaje stacji kontroli pojazdów 3.4. Wyposazenie pomiarowo – kontrolne 3.4.1. Podstawowy zakres badan 3.4.2. Okregowa stacja kontroli pojazdów Podsumowanie Bibliografia

Silniki z wtryskiem bezposrednim w samochodach osobowych

Przez administrator

Wstęp Rozdział 1. Silniki o zaplonie samoczynnym 1.1 Wiadomosci ogólne 1.2 Budowa i zasada działania silników o zaplonie samoczynnym Rozdział 2. Rozruch silników o zaplonie samoczynnym 2.1 Wiadomosci ogólne 2.2 Tworzenie mieszaniny palnej podczas rozruchu 2.2.1 Paliwa do silników o zaplonie samoczynnym 2.2.1.1 Wlasciwosci paliw 2.2.1.2 Dobór paliw do silników o zaplonie samoczynnym 2.2.1.3. Dodatki uszlachetniajace do olejów napedowych 2.2.2 Wtrysk paliwa i tworzenie mieszaniny palnej 2.2.2.1 Ogólne warunki tworzenia mieszaniny palnej 2.2.2.2 Przebieg tloczenia i przebieg wtrysku paliwa 2.2.2.3 Ksztalt i budowa strumienia paliwa 2.2.2.4 Wpływ czynników konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na rozpylanie paliwa 2.2.3 Zawirowanie powietrza a ksztalt komory spalania 2.2.3.1 Informacje ogólne 2.2.3.2 Komory z wtryskiem bezposrednim 2.2.3.3 Porównanie wlasnosci komór spalania w zastosowaniu do silników o róznym przeznaczeniu 2.3 Opory ruchu silnika w czasię trwania rozruchu 2.3.1 Kryteria rozruchu silników z zaplonem samoczynnym 2.3.2 Opory ruchu silnika 2.3.3 Sposoby zmniejszenia wartosci momentu oporowego 2.4 Czynniki wpływajace na rozruch silników o zaplonie samoczynnym 2.4.1 Czynniki konstrukcyjne 2.4.1.1 Konstrukcja komory spalania 2.4.1.2 Stopien sprezania 2.4.1.3 Fazy rozrzadu 2.4.1.4 Dawkowanie pompy wtryskowej 2.4.1.5 Przelozenie miedzy zebnikiem rozrusznika a kolem zamachowym 2.4.1.6 Liczba cylindrów 2.4.2 Czynniki eksploatacyjne 2.4.2.1 Predkosc obrotowa 2.4.2.2 Kat wyprzedzenia wtrysku 2.4.2.3 Rozpylenie paliwa 2.4.3 Doladowanie silnika 2.4.3.1 Uwagi wstepne 2.4.3.2 Wpływ doladowania na prace silnika o zaplonie samoczynnym 2.4.3.3 Sposoby doladowania 2.4.3.3.1 Doladowanie mechaniczne 2.4.3.3.2 Doladowanie zespolem sprezarkowym 2.5 Urzadzenia i srodki ulatwiajace rozruch 2.5.1 Uwagi wstepne 2.5.2 Wzbogacacze dawki rozruchowej 2.5.3 Podgrzewacze rozruchowe 2.5.4 Swiece zarowe 2.5.5 Swiece plomienne 2.5.6 Plyny rozruchowe 2.5.7 Podgrzewacze silników 2.6 Wpływ stanu technicznego silnika na jego rozruch Rozdział 3. Nowoczesne silniki wysokoprezne – Common Rail 3.1 Wiadomosci ogólne 3.2 Budowa i zasada działania ukladu CR 3.3 Wymagania i efekty Podsumowanie Literatura

Urzadzenia ABS – przeglad konstrukcji i generacje

Przez administrator

Wstęp Rozdział 1.Urzadzenia zapobiegajace blokowaniu kól podczas hamowania 1.1 Informacje wstepne 1.2 Urzadzenia przeciwposlizgowe 1.3 Uklady ABS Rozdział 2. Urzadzenie przeciwblokujace ABS Polmo – Praszka 2.1 Informacje wstepne 2.2 Zasada działania Rozdział 3. Uklad zapobiegajacy poslizgowi kól napedzanych ASR 3.1 Informacje wstepne 3.2 Uklad ABS/ASR produkcji Wabco Rozdział 4. Analiza wymagan ukladów hamulcowych dla EBS 4.1 Informacje wstepne 4.2 Rozwój ukladów EBS 4.3 Integracja ABS i EBS Rozdział 5 Analiza ruchu samochodu podczas hamowania 5.1 Hamowanie i droga hamowania samochodu 5.2 Rozklad nacisków osi przy hamowaniu 5.3 Blokowanie kól 5.4 Skutecznosc hamowania Podsumowanie Bibliografia

Uklady kierownicze pojazdów samochodowych

Przez administrator

1. Sposoby uzyskania skretu pojazu samochodowego i przeznaczeie ukladu kierowniczego. 2. Kierownice. 3. Mechanizmy zwrotnicze. 4. Katy ustawienia kierowanych kól jezdnych i sworzni zwrotnicy. 5. Przelozenia ukladu kierowniczego. 6. Wspomagane uklady kierownicze. 7. Krzywoliniowy ruch samochodu. a) Geometria skretu. b) Boczne znoszenie ogumienia. c) Kierowalnosc i statecznosc ruchu samochodu. Literatura

Analiza rozwiazan konstrukcyjnych ukladów rozrzadu wspólczesnych samochodów osobowych

Przez administrator

Wstęp Rozdział 1. Budowa ukladu rozrzadu silnika czterosuwowego 1.1 Wprowadzenie 1.2 Przekroje przeplywu kanalów dolotowych i wylotowych 1.3 Krzywki rozrzadu 1.3.1 Zarys styczny krzywki 1.3.2 Zarys harmoniczny krzywki 1.3.3 Krzywki syntetyczne 1.3.4 Porównanie wlasnosci krzywek 1.3.5 Zarys krzywki rzeczywistej z uwzglednieniem luzu zaworowego 1.4 Zawory 1.4.1 Sprezyny zaworowe 1.4.2 Mocowanie i prowadzenie sprezyny 1.5 Pozostale czesci ukladu rozrzadu Rozdział 2. Rodzaje rozwiazan konstrukcyjnych ukladów rozrzadu 2.1 Kierunki rozwoju ukladu rozrzadu 2.2 Zmienne sterowanie rozrzadem FIATa 2.3 System regulacji faz rozrzadu Vanos 2.4 Variable Valve Control (VVC) 2.5 Vario Cam 2.6 Silownik hydrauliczny VVT – i 2.7 Zmiana zarysu krzywki 2.7.1 Mitsubishi Innovative Valve Timinng and Lift Electronic Control 2.7.2 Variable Valve Timing and Lift Electric Control (V – TEC) 2.8 Nowoczesne rozwiazanie napedu zaworów silnika 2.9 Elektrohydrauliczne i elektropneumatyczne mechanizmy rozrzadu Rozdział 3. Nowoczesne rozwiazanie ukladu rozrzadu 3.1 Bezzaworowy rozrzad tlokowego silnika spalinowego nisko – lub wysokopreznego 3.2 Prototypowe rozwiazania mechanizmów zmian faz rozrzadu 3.2.1 Metoda Elroda-Nelsona 3.2.2 Mechanizm róznicowy 3.2.3 Inne metody zmiany faz rozrzadu Podsumowanie Bibliografia

Budowa ukladów hamulcowych samochodów ciezarowych i przyczep

Przez administrator

Wstęp 1. Zadania mechanizmów uruchamiajacych hamulce 2. Mechaniczne uruchamianie hamulców 3. Hydrauliczne uruchamianie hamulców 3.1 Wieloobwodowe hydrauliczne mechanizmy uruchamiajace hamulce 4. Urzadzenia wspomagajace hydrauliczne uruchamianie hamulców 5. Pneumatyczne mechanizmy uruchamiania hamulców 5.1 Analiza konstrukcyjna pneumatycznych obwodów uruchamiania hamulców 5.1.1 Sprezarki i zbiorniki sprezonego powietrza 5.1.2 Zawory sterujace 5.1.3 Pneumatyczne silowniki hamulcowe 6. Powietrzna instalacja hamulcowa przyczep 7. Hydropneumatyczny mechanizm uruchamiajacy hamulce 8. Funkcje najwazniejszych elementów powietrznego ukladu hamulcowego 8.1 Osuszanie i filtrowanie powietrza 8.2 Zawór zabezpieczajacy 8.3 Ochrona przed korozja 8.4 Regulacja sily hamowania w zaleznosci od obciazenia 9. Zunifikowana instalacja hamulcowa – wymagania stawiane obwodom ukladów hamulcowych 9.1 Obwód zasilania energia 9.2 Obwód hamulca zasadniczego 9.3 Obwód hamowania przyczepy w ciagniku samochodowym 9.4 Obwód hamulca pomocniczego 9.5 Obwód hamulca postojowego Podsumowanie Literatura

Przeglad urzadzen i metod dla diagnostyki silnika o zaplonie iskrowym.

Przez administrator

Wstęp Rozdział 1. Diagnozowanie przestrzeni roboczej 1.1 Zakres diagnozowania 1.2 Parametry diagnostyczne i kryteria oceny stanu technicznego 1.2.1 Informacje wstepne 1.2.2 Cisnienie sprezania 1.2.2.1 Temperatura silnika w czasię pomiaru 1.2.2.2 Luz zaworowy 1.2.2.3 Cisnienie otoczenia 1.2.2.4 Stopien otwarcia przepustnicy 1.2.2.5 Predkosc obrotowa walu korbowego 1.2.3 Spadek cisnienia powietrza doprowadzonego do cylindra 1.2.3.1 Polozenie tloka w cylindrze w trakcie próby 1.2.3.2 Stan cieplny silnika 1.2.4 Podcisnienie ladunku w rurze dolotowej cylindra 1.2.5 Ilosc i cisnienie spalin w skrzyni korbowej 1.2.6 Spadek napiecia w ogniwach akumulatora lub pobór pradu przez rozrusznik podczas uruchamiania silnika 1.3 Metody diagnozowania 1.3.1 Cisnienie sprezania 1.3.2 Spadek cisnienia powietrza doprowadzonego do cylindra 1.3.3 Podcisnienie ladunku w rurze dolotowej cylindra 1.3.3.1 Próba podstawowa 1.3.3.2 Próby dodatkowe 1.3.4 Ilosc i cisnienie spalin w skrzyni korbowej 1.4 Przyrzady diagnostyczne 1.4.1 Cisnienie sprezania 1.4.1.1 Sterowany próbnik cisnienia sprezania SPCS – 50 1.4.2 Spadek cisnienia powietrza doprowadzonego do cylindra 1.4.3 Podcisnienie ladunku w rurze dolotowej cylindra 1.4.3.1 Próbnik cisnienia i podcisnienia TS 1030 1.4.4 Ilosc i cisnienie spalin w skrzyni korbowej Rozdział 2. Diagnozowanie ukladów silnika 2.1 Informacje wstepne 2.2 Zakres diagnozowania 2.3 Parametry diagnostyczne i kryteria oceny stanu technicznego 2.3.1 Diagnozowanie ukladu rozrzadu 2.3.2 Diagnozowanie ukladu chlodzenia 2.3.3 Diagnozowanie ukladu smarowania 2.4 Metody diagnozowania 2.4.1 Informacje ogólne 2.4.2 Diagnozowanie ukladu rozrzadu 2.4.3 Diagnozowanie ukladu chlodzenia 2.4.4 Diagnozowanie ukladu smarowania 2.5 Przyrzady diagnostyczne 2.5.1 Informacje ogólne 2.5.2 Przyrzad PSC 101 do kontroli szczelnosci ukladu chlodzenia 2.5.3 Urzadzenie do sprawdzania szczelnosci chlodnic 2.5.4 Urzadzenie do sprawdzania pokrywy wlewu chlodnicy 2.5.5 Stanowisko do badania pompy cieczy chlodzacej 2.5.6 Przyrzad do kontroli działania termostatu 2.5.7 Przyrzad do pomiaru cisnienia oleju w silniku 2.5.8 Przyrzad do kontroli i regulacji zaworów ukladu smarowania 2.5.9 Wiskozymetr 2.5.10 Stanowisko do badania pomp oleju Podsumowanie Literatura

Diagnostyka instalacji hamulcowej samochodu sterowanej powietrznie.

Przez administrator

Wstęp Rozdział 1. Zakres diagnozowania…………6 1.1 Wprowadzenie 1.2 Zakres stosowania instalacji powietrznych w pojazdach 1.3 Powietrzny uklad hamulcowy samochodu 1.4 Obwody powietrznych ukladów hamulcowych 1.4.1 Obwód zasilania sprezonym powietrzem 1.4.2 Obwód hamulca roboczego 1.4.3 Obwód hamulca awaryjnego 1.4.4 Hamulec postojowy 1.4.5 Obwód hamulca przyczepy 1.4.6 Dodatkowy obwód systemu powietrznego 1.4.7 Hamulce i urzadzenia przeciwblokujace 1.5 Zakres diagnozowania Rozdział 2. Wymagania eksploatacyjne………. 15 Rozdział 3. Parametry diagnostyczne i kryteria oceny stanu technicznego…………16 3.1 Parametry dotyczace powietrznych ukladów przenoszacych 3.1.1 Cisnienie i szczelnosc ukladu przenoszacego 3.1.2 Czas reakcji hamulców str. 17 3.2 Parametry charakteryzujace stan mechanizmów hamulcowych 3.3 Parametry oceny skutecznosci działania hamulców 3.3.1 Opóznienie hamowania 3.3.2 Calkowita sila hamowania 3.4 Parametry dotyczace zespolów powietrznych Rozdział 4. Metody diagnozowania……….24 4.1 Wprowadzenie 4.2 Diagnozowanie wstepne 4.3 Badania ukladu metodami stacjonarnymi 4.3.1 Badania diagnostyczne instalacji powietrznej 4.3.1.1 Statyczne badania diagnostyczne powietrznych ukladów przenoszacych 4.3.1.2 Pomiary czasu reakcji hamulców 4.3.1.3 Sprawdzenie wydatku sprezarki zamontowanej w pojezdzie 4.3.2 Badania diagnostyczne zespolów powietrznych 4.3.3 Ocena skutecznosci działania ukladu przez pomiar sil hamowania 4.3.4 Sprawdzenie urzadzenia przeciwblokujacego 4.4 Metody trakcyjne oceny skutecznosci działania hamulców Rozdział 5. Urzadzenia diagnostyczne…….29 5.1 Wprowadzenie 5.2 Przyrzady do diagnozowania wstepnego 5.3 Urzadzenia do diagnozowania ukladu w warunkach stacjonarnych 5.3.1 Przyrzady do badania instalacji powietrznej 5.3.1.1 Manometryczne zestawy diagnostyczne (przenosne) 5.3.1.2 Przyrzady do badania czasu reakcji hamulców 5.3.2 Uniwersalne stanowiska do badan zespolów 5.3.2.1 Stanowiska do badan sprezarek 5.3.2.2 Uniwersalne stanowiska do badan zespolów powietrznych 5.3.3 Przyrzady do sprawdzania ukladów przeciwblokujacych 5.3.4 Urzadzenia do pomiaru sil hamowania 5.3.4.1 Urzadzenia rolkowe z hydraulicznym ukladem pomiarowym 5.3.4.2 Metodyka badania ukladu hamulcowego 5.3.4.3 Urzadzenia rolkowe z elektronicznym ukladem pomiarowym 5.4 Przyrzady do badan trakcyjnych hamulców 5.4.1 „Piate kolo” 5.4.2 Opóznieniomierze Podsumowanie Literatura